Huisdelen en zorgwonen
Wat is huisdelen en zorgwonen?
Huisdelen betekent dat een aantal mensen een ééngezinswoning samen bewonen. Elke persoon heeft er zijn eigen slaapkamer al dan niet met een eigen badkamer en de andere ruimtes van de woning worden gezamenlijk gebruikt.
Zorgwonen is hiervan een onderdeel. Zorgwonen is het creëren van een kleinere woongelegenheid in of bij een bestaande woning, zodat maximaal 2 hulpbehoevende personen of 65-plussers kunnen inwonen bij iemand die hen zorg verleent. Het is de enige vorm die wettelijk werd vastgelegd en opgenomen in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
U hebt veel onderbenutte woonruimtes en u wenst die te delen en genieten van de financiële voordelen? Of u wenst samen met anderen een ééngezinswoning te huren? Of u zoekt een tijdelijk en flexibel verblijf? U wilt op uw oude dag langer thuiswonen in uw vertrouwde omgeving? U denkt uw woning te verkopen maar wenst er nog te blijven wonen? U hebt een woning die u wenst te verhuren voor co-housing?
Kortom, u wilt heel graag deelwonen, zorgwonen of gewoon anders wonen maar u ziet er zelf geen beginnen aan?
Wat kunnen wij hierbij voor u betekenen?
Het is ons doel en onze passie om mensen te ondersteunen in hun specifiek woontraject rond huisdelen. De klant kiest zelf hoe ver hij wil gaan en op welk niveau hij zijn informatie en dienstverlening wenst. Hij kan steeds opnieuw instappen en ons inschakelen volgens zijn noden en wensen. Iedere woonwens wordt op maat uitgewerkt.
Op vraag geven wij individuele begeleiding aan mensen die graag willen huisdelen of zorgwonen en bieden wij onafhankelijk, praktisch, stedenbouwkundig en fiscaal advies en bemiddelen we rond huur/verhuur en aankoop/verkoop.
Samen brengen we uw woonvraag in kaart. Samen bekijken we hoe de woning zo optimaal mogelijk benut en ingedeeld kan worden met respect voor elkaars privacy tijdens het samenwonen. We analyseren de voor- en nadelen en bespreken de wettelijke voorwaarden en de fiscale gevolgen.
We helpen met het organiseren van het samenwonen, bieden ondersteuning en oplossingen naargelang de wensen en noden van de partijen.
Dat kan gaan van:
- Administratieve praktische hulp
- Fiscaal en stedenbouwkundig advies
- Het optimaliseren van de woning en coördineren van verfraaiingswerken
- Het screenen en matchen van de juiste huisgenoot
- Het opstellen van de onderhandse huurovereenkomst met de nodige clausules, een samenlevings- en/of zorgovereenkomst
- Bemiddelen wanneer er conflicten opduiken of indien het samenwonen niet meer lukt
Wat is het doel?
- Betaalbaar, flexibel en tijdelijk wonen aanbieden in het bestaand woningaanbod: het betaalbaar houden voor huurder en interessant voor verhuurder/eigenaar
- Werken met kandidaten, ze matchen en begeleiden naar de gewenste woonvorm
- Vlotte toegang bieden aan de aanbodzijde: kennis aangaande verkoop, verhuur en deskundig advies
- Opstellen van huurcontracten, medehuur en informeren omtrent de verantwoordelijkheden van beide partijen
- Aanspreekpunt in vol vertrouwen en transparantie
Wenst u meer info?
Alles begint met een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Contacteer Astrid op het nummer +32 477 57 08 18